Nowoczesna energia w Trójmiejskiej SKM: Solarne przystanki krokiem w stronę niezależności
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na zrównoważone źródła energii, Szybka Kolej Miejska w Trójmieście wprowadza przełomowe rozwiązania, instalując panele słoneczne na dachach swoich przystanków. Inicjatywa ta nie tylko umacnia pozycję SKM jako lidera w dziedzinie ekologicznych inwestycji, ale także zapewnia znaczące oszczędności i zwiększa niezależność energetyczną systemu.
Spis treści
Trójmiasto stawia na zieloną energię: SKM z panelami słonecznymi
Szybka Kolej Miejska w Trójmieście wprowadza innowacyjne rozwiązania w celu zwiększenia swojej niezależności energetycznej. Ogłosiła niedawno finalizację projektu montażu instalacji fotowoltaicznych na dachach wiat na czterech swoich przystankach. Inicjatywa ta jest częścią szerszego planu wykorzystywania odnawialnych źródeł energii do zasilania infrastruktury kolejowej.
Instalacje słoneczne zainstalowano na przystankach Gdańsk Śródmieście, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Żabianka – AWFiS oraz Sopot Kamienny Potok. Wybrane lokalizacje to te, które niedawno przeszły remonty, co ułatwiło instalację paneli. Moc zainstalowanych systemów waha się od 20 do 40 kWp, a każda z nich jest wyposażona w magazyn energii o pojemności 10 kWh.
Magazyny energii: serce zielonej rewolucji w SKM
Magazyny energii pełnią kluczową rolę w systemach fotowoltaicznych, pozwalając na gromadzenie wyprodukowanej energii słonecznej do późniejszego wykorzystania. Dzięki nim, SKM jest w stanie utrzymać ciągłość zasilania w światło oraz energię niezbędną do funkcjonowania kasowników i automatów biletowych nawet w przypadku awarii sieci, przez okres do trzech godzin. Jest to znaczący krok w kierunku zwiększenia niezależności energetycznej i bezpieczeństwa operacyjnego.
– Instalacja jest wpięta w sieć, co przyniesie nam znaczące oszczędności. Jej moc jest na tyle duża, że w razie awarii zasilania umożliwi autonomiczne zaopatrzenie peronów w światło i energię do kasowników i automatów biletowych nawet przez 3 godziny – powiedział Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy PKP SKM Trójmiasto. Trójmiejska SKM już wcześniej uruchomiła 8 mikrofarm fotowoltaicznych przy zapleczu technicznym w Gdyni Cisowej. Pozwoliło to o kilka procent obniżyć pobór energii z sieci.
Dlaczego panele na dachach przewyższają instalacje na łąkach?
Montaż paneli fotowoltaicznych na dachach przystanków SKM, w przeciwieństwie do instalacji na łąkach, oferuje kilka znaczących korzyści. Po pierwsze, wykorzystuje istniejącą przestrzeń bez potrzeby zajmowania dodatkowego terenu. Ponadto, instalacje dachowe są często bardziej efektywne w wykorzystaniu miejskiej infrastruktury, nie wpływając negatywnie na naturalne środowisko czy krajobraz. Zapewniają również lepszą ochronę przed uszkodzeniami i łatwiejszy dostęp do utrzymania.
Inwestycje w zieloną energię: Co dalej?
Koszt instalacji na wiatach przystankowych wyniósł 700 tys. zł, które SKM Trójmiasto pozyskała z Funduszu Kolejowego. Firma planuje dalsze inwestycje w odnawialne źródła energii, zwłaszcza na tych przystankach, które nie są chronione jako zabytki, oraz tam, gdzie nie obowiązują ograniczenia inwestycyjne związane z finansowaniem unijnym. Takie działania nie tylko przyczyniają się do obniżenia kosztów operacyjnych, ale także stanowią ważny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
Źródło: rynek-kolejowy.pl
Fot. flickr.com/Janusz Jakubowski